Matsvinn belaster mest

Matsvinn belaster miljøet mye mer enn emballasje. Format-prosjektet har klart å redusere matsvinnet, men fremdeles kastes det nesten 70 kilo mat per nordmann per år.
På Mat & Emballasje i februar står matsvinn og forbrukertrendene på agendaen.
På Mat & Emballasje i februar står matsvinn og forbrukertrendene på agendaen.

– Vi kaster mat for over 20 milliarder kroner i året, sier forsker Aina Elstad Stensgård i Østfoldforskning.

Reddes med emballasje
Avslutningen av matsvinnprosjektet Format viste at det kastes mindre enn før, men fremdeles er både volumet og verdien enorm. Messen Mat & Emballasje i februar følger opp med å vise noen veier ut av uføret.

Enda mer kan reddes med riktig emballasje, nemlig:

– Matsvinn er en større belastning for miljøet enn riktig bruk av emballasje. Her har vi en utfordring sammen i å formidle dette til forbrukerne, sier kommunikasjonsdirektør Pia Gulbrandsen i Bama.

Øker salget
Emballasjen får æren for at det selges mer ferdigpakket fiskefilet enn før. For Bama, som leverer tilbehøret til fisken, er emballasjen vel så mye et middel til å sørge for at innholdet ikke må kastes. Men også her bidrar den til å øke kvaliteten og salget:

– Da spisemoden avokado kom på markedet i 2007, økte forbruket med 130 prosent i volum. Men samtidig økte behovet for å beskytte den litt mykere avokadoen mot støt- og klemskader både under transport, i butikk og i handleposen på vei hjem til forbruker.

Single bananer
Banan er et annet eksempel.

– Mange tror ikke den trenger å emballeres. Men utfordringen er at forbrukeren tar fire bananer, brekker dem av klasen og legger igjen den femte. Nestemann som bare skal ha én banan, vil ikke ha den single, brekker opp en annen klase og tar en banan. Med en gang klasen brytes opp, synker holdbarheten – dermed vil emballasje øke holdbarheten på bananene, forklarer Pia Gulbrandsen.

Grønt skifte
På Mat & Emballasje på Lillestrøm i februar blir matsvinn og forbrukertrendene på mat og emballasje tema for det faglige programmet.

Tirsdag 7. februar stilles spørsmålet om det grønne skiftet er en fremtid uten visjoner. Plast, bioplast og matsvinn står på dagsorden – og Bama skal fortelle om miljøstrategien sin.

Neste dag er det forbrukertrender i fokus: Er Zero Waste-bevegelsen utopi? Kan nye barrierer minske matsvinnet? Det er spørsmål som stilles på en dag som ellers rommer presentasjoner om økologisk, rettferdig, bærekraftig og emballasjegjenvinning.

Den siste dagen på messen, torsdag 9. februar, ser det faglige programmet fremover mot emballasjetrender, innovasjon og saltpartnerskap.

– Med fagprogrammet vil vi også trekke besøkende på Smak-messen, som går parallelt med Mat & Emballasje, forteller Thor-Jostein Egeland i Skarland Press, som arrangerer messen.

Skriv ut